Rákoskeresztúrig hosszabbítanák meg az M2-es metrót, hogy ezzel sokkal gyorsabban elérjék Budapest belvárosát a XVII. kerületben élők. A fejlesztés térségünk közlekedésén is hatalmasat lendíthetne.

Készülnek a budapesti XVII. kerületi rákoskeresztúri metróvonal engedélyes tervei, amiről a Rákosmenti Hírek című lap számolt be nemrég. Riz Levente, a kerület polgármestere a helyi képviselő-testület egyik ülésén jelezte, hogy 2017 novemberében a tervező iroda leszállította a megrendelt tanulmányterveket. A rákoskeresztúri metróvonal kivitelezési költségét 123-127 milliárd forintra becsülik, az építkezés 2020 után indulhat.

A szárnyvonal kapcsán a tervezők négy különböző megoldási lehetőséget vizsgáltak:

  • Három esetben a körvasútnál, a Rákos-pataknál ágazna el az új metró, és a Rákos-Hatvan vasútvonal mentén érné el a XVII. kerületet.
  • A negyedik változat szerint a metró a HÉV-vonalból a XVI. kerületi Sárga rózsa utcánál fordulna jobbra, végig a felszínen haladva, majd az Akadémiaújteleptől vezetne kéreg alatt Rákoskeresztúr-városközpontig.

A Fonódó blog információi szerint valószínűleg még januárban bemutatják a nagyközönségnek az M2-es metró és a gödöllői HÉV összekötésével és az új szárnyvonal kialakításával létrejövő kelet-nyugati gyorsvasúti rendszer tervét, amely a XVI. és XVII. kerületeket vonhatja majd be a főváros vérkeringésébe.

Már évekkel ezelőtt döntöttek

A fenti hírek futótűzként terjedtek el a sajtóban, pedig túl sok új információt nem látott napvilágot. A XVII. kerület egyik hírportálja szerint kérdéses, hogy valósak-e a metróépítésről szóló hírek, vagy az csak az országgyűlési választások közelsége miatt került napirendre, hogy elhúzzák a mézesmadzagot a választók előtt. A hírportál ezért kikérte a metró meghosszabbításáról készült terveket az önkormányzattól, hogy tisztábban lásson. Egyelőre nem kapták meg.

Pedig a sajtóban most felkapott tervek csöppet sem számítanak újnak. A Fővárosi Közgyűlés még 2015 júniusában döntött arról, hogy támogatja „A 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése és a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása” című projekt előkészítésének megvalósítását. A tervezési fázis első munkarésze a korábban (még 2013-2014-ben!) elkészült megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálata volt, de már az akkori terveknek is részét képezte a Rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása. Sőt, már évekkel ezelőtt számoltak a fenti vonalvezetési verziókkal.

A HÉV és az M2-es metró összkötésének évekkel ezelőtti tájékoztatásakor látványterveket is közzé tettek. Íme:

Állomás az Örs vezér terén

Látványterv az Örs vezér tere állomásról (Forrás: bkk.hu)

 

Rákosfalva állomás látványterve

Rákosfalva állomás látványterve (Forrás: bkk.hu)

 

Rákosfalva állomás madártávlatból, látványterven

Rákosfalva állomás madártávlatból, látványterven (Forrás: bkk.hu)